Lagar överses av frihetsländer i vapenhandel med Israel
Vapenavtal mellan stater och ockuperade enheter:
Sverige – Stockholm: Internationella lagar och avtal strävar efter att reglera och förhindra vapenaffärer som kan bidra till fortsatt väpnade konflikter eller brott mot mänskliga rättigheter.
Mitt i den pågående folkmordet i Gazaremsan och efter hundratals massakrer där tusentals palestinier har dödats, trots FN
och Internationella domstolens fördömande av den israeliska ockupationen, fortsätter de demokratiska frihetsländerna som följer lagar att göra nya vapenaffärer med den ockuperande sionistiska enheten.
Här är en sammanfattning av vad lagen säger om vapenaffärer med ockuperade enheter, riskerna med att fortsätta dessa affärer och de juridiska konsekvenserna för de länder som bryter mot lagen.
Rättsliga grunder i internationell rätt:
FN-stadgan: FN-stadgan, som utgör grunden för internationell rätt, syftar till att upprätthålla internationell fred och säkerhet. Vapenförsäljning till ockuperade enheter eller parter i en konflikt kan strida mot dessa mål om det sannolikt leder till eskalering av konflikten eller brott mot mänskliga rättigheter.
Vapenavtal och konventioner:
- Vapenhandelsfördraget (ATT): Detta avtal kräver att stater reglerar vapenförsäljningar och säkerställer att deras affärer inte bidrar till brott mot mänskliga rättigheter eller internationella brott. Medlemsstaterna i avtalet måste bedöma riskerna för att de sålda vapnen används för krigsförbrytelser eller brott mot mänskliga rättigheter.
- Genèvekonventionen: Förbjuder överföring av vapen om de förväntas användas i allvarliga brott mot internationell humanitär rätt.
Förbud mot vapenleveranser:
- FNsäkerhetsråds beslut: I vissa fall utfärdar säkerhetsrådet beslut om förbud mot vapenleveranser till specifika områden eller enheter. Sådana beslut är bindande för alla FNmedlemsstater.
Risker:
- Eskalering av konflikter: Vapenförsäljning till parter involverade i konflikter kan leda till ökad våld och förvärrade humanitära situationer.
- Brott mot mänskliga rättigheter: Det finns en stor risk att de sålda vapnen används i brott mot mänskliga rättigheter eller internationell humanitär rätt.
- Undergrävande av fred: Vapenaffärer kan undergräva internationella ansträngningar för att uppnå fred och lösa konflikter på fredlig väg.
Anklagelser som kan riktas mot stater eller företag som säljer vapen till en ockuperande enhet:
- Brott mot internationell humanitär rätt och mänskliga rättigheter:
- Leverans av vapen till parter som kränker mänskliga rättigheter.
- Brott mot Vapenhandelsfördraget (ATT).
- Stöd till illegal ockupation:
- Stöd till ockupationen genom att leverera vapen som används för att kontrollera ockuperade områden och undertrycka lokalbefolkningen.
- Undergrävande av internationell fred och säkerhet:
- Destabilisering genom vapenleveranser till konfliktområden.
- Brott mot FNbeslut:
- Brott mot vapenembargon utfärdade av FNsäkerhetsråd.
- Internationellt straffansvar:
- Medhjälp till krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten.
Potentiella konsekvenser:
- Internationella sanktioner: FN, EU eller andra stater kan införa sanktioner mot de stater eller företag som är involverade i dessa aktiviteter.
- Rättsligt ansvar: Rättsliga åtgärder kan vidtas mot företag eller regeringar i nationella eller internationella domstolar.
- Diplomatiska påföljder: Dessa aktiviteter kan leda till spända diplomatiska relationer och omfattande politiska och diplomatiska påtryckningar.
- Rykte: Företag som är inblandade kan utsättas för stort tryck från civilsamhället och deras rykte kan skadas avsevärt, vilket påverkar deras affärsverksamhet globalt.